måndag 25 april 2016

Vårdbidrag - igen...

För drygt tre veckor sedan damp det ned ett brev från Kammarrätten i Göteborg. Jag blir alltid lika nervös när det ligger kuvert med loggor liknande den från kammarrätten i brevlådan. Ibland innhåller kuverten goda nyheter, ibland mindre goda. Just detta kuvert innehöll mindre goda nyheter; kammarrätten har beviljat försäkringskassan prövningstillstånd.

En snabb re-cap:
  • Jag ansökte om fullt vårdbidrag - försäkringskassan sa nej, du får ett lägre vårdbidrag (Detta ungefär två veckor efter det att jag fått rätt mot försäkringskassan, efter två år i olika rättsliga instanser, gällande det gamla vårdbidraget.). 
  • Jag överklagade till förvaltningsrätten - de höll med mig och sa att försäkringskassan skulle ge mig fullt vårdbidrag. 
  • Försäkringskassan tyckte det var en dålig idé så de ansökte om prövningstillstånd hos kammarrätten - kammarrätten beviljade detta prövningstillstånd. 
Nu har jag iallafall knåpat ihop ytterligare ett yttrande och det är åter igen upp till rätten att avgöra vem som har rätt - försäkringskassan eller jag.

Den oändliga väntan inleds igen och vem vet, om ett halvår vet vi kanske hur det gick.


1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag har en 8 månader gammal dotter som är också i grav hörselnedsättning. Så jag har ansökt om vårdbidrag och alldeles nyss fick jag beslutet från Försäkringskassan och i det framgår det att jag har rätt till en fjärdedels vårdbidrag. Det kändes verkligen inte bra eftersom jag har en 5 årig son och kan anmärka att dottern behöver mycket av min tid än min son. Du vet nog redan om detta. Så jag undrar om det är värt att överklaga beslutet?
    Kontakta mig gärna vid mail, fatimaeisa92@gmail.com.

    Med vänliga hälsningar,
    Fatima Eisa.

    SvaraRadera