tisdag 7 oktober 2014

Persontecken

I teckenspråk finns något som kallas persontecken. Istället för att hålla på och bokstavera namn vilket kan bli ganska jobbigt om man råkar ha ett långt namn med mååånga bokstäver (har jag nämnt tidigare att det borde vara mot lagen att behöva bokstavera ord med fler än fyra bokstäver? AVOKADO- hallå!! I och för sig ett dåligt exempel eftersom det är ganska enkelt. Ni fattar.) finns persontecken. Ett persontecken kan vara allt möjligt, en bokstavskombination, ett specifikt tecken eller kanske bara en handrörelse som i sig inte är ett tecken.

Tranditionellt sett blir man oftast tilldelad sitt persontecken av någon annan, lite som att bli döpt. För vår del var det här lite lurigt eftersom inte har så väldigt mycket "livekontakt" med teckenspråkiga, så vi fick helt enkelt hitta på våra egna persontecken. Kanske får vi så småningom ett persontecken vi själva inte valt. Henrys persontecken är bokstäverna HY, enkelt och tydligt och ganska ovanligt skulle jag kunna tänka mig. Storasyster Zoës tecken är inte lika unikt, hon heter tecknet BLÅ med bokstaven Z istället för bara pekfingret (pytteliten skillnad men dock en skillnad).

Att välja ett persontecken för min del kändes märkligt och jag vet ännu inte om det är mitt. Jag älskar att läsa så det kändes naturligt att välja tecknet läsa men är det mitt? Oklart. Vad säger du, finaste tolkkusinen? Funkar läsa som mitt persontecken?

Makens persontecken känns inte riktigt klockrent och vi använder det nästan aldrig. Han är uppvuxen i en avlägsen bergsdal i södra Australien med naturen precis utanför ytterdörren. Familjen hade en speciell licens som gav dem tillstånd att ta hand om moderlösa vilda djur och han har därför vuxit upp med små kängurur och wombats och andra söta små djur. Det australiensiska tecknet för wombat (tecknat med en hand) känns bra men samidigt är det något som känns lite konstigt och avigt med det.

---------


Idag satt vi vid ett middagsbord med mysljus endast. Mysljus är egentligen ett big no-no. Bra belysning är viktigt för läppavläsning, något som Henry definitivt använder sig av, men idag var det läge för levande ljus. På grund av detta blev det en del tecknande vid maten (barnen slår mig med häpnad varje gång de använder tecken som jag inte visste att de hade koll på). Helt plötsligt undslipper maken en liten rap varmed jag tecknar PAPPA GRIS. Storasyster utbrister snabbt som ögat Är det daddys persontecken?

Kanske det kanske!


7 kommentarer:

  1. Haha, hon är snabbtänkt hon, Zoë. Varför inte! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Föreslog det för maken, lagom imponerad skulle man kunna säga. Fick ett äkta fnys som svar. Hmpf lät set som :-)

      Radera
  2. Jag har "prata" med hö hand pratandes bredvid munnen. De som känner mig förstår varför ngt annat tecken aldrig skulle kunna bli aktuellt! //Erika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa persontecken är nog mer givna än andra kan jag tänka mig!

      Radera
  3. Avokado har tecken :) :) /Mona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något TUFF-folket i Skåne inte har koll på då tydligen... Hur tecknas det?

      Radera
    2. Hittade det i sv tsp-lexikon, tänk dig att du vrider isär avokadon!

      Radera