fredag 28 februari 2014

Skyltning

Vi skulle vilja få upp en informationskylt som visar att det finns personer med nedsatt hörsel i området. Vi bor på en hörntomt med addres på en återvändsgata som i sig är väldigt lugn, kruxet är att den andra gatan är bra mycket mer trafikerad efter stans ena vårdcentral ligger i slutet av gatan. Många bilar per dag på en ganska smal gata med många cyklister och gångtrafikanter som ska dela på utrymmet.


11 21 (Swedish road sign).svg

Jag mailade kommunen och fick följande svar:

Tack för ditt mejl med önskemål om uppsättning av skylt Nedsatt hörsel
Denna skylt liksom Nedsatt syn sätts upp i eller vid områden där flera
personer med nedsatt funktion finns och vistas, i samma stil som vi
exempelvis varnar för Lekande barn vid skolor och barnstugor.

Däremot sätter vi inte upp dessa typer av skyltar där enskilda personer
bor, vi tror då att det skulle bli översållat med olika skyltar enligt olika
önskemål och den önskvärda respekten hos trafikanterna skulle antagligen
försvinna.

Om ni själva skulle råka sätta upp en sådan här skylt på ett snyggt sätt
så tror jag inte att någon på kommunen skulle ha så bråttom med att
plocka ner den.


Kommunen vill med andra ord inte sätta upp en skylt. De delar av kommunen vi haft att göra med än så länge gällande Henrys nedsatta hörsel har inte varit fantastiska, ljudmiljön på förskolan är till exempel en evig kamp, så jag blev inte jätteförvånad när jag fick svaret. Skickade iväg ett vändande mail med lite fler argument så får vi se vad de säger. Varför ska det vara enkelt när det kan vara svårare?


2 kommentarer:

  1. Jag har en man som jobbar med skyltar. Hur stor vill ni ha. En liten kantvikt plåtskylt kostar nog inte många hundringar, han kan kolla...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli intressant att se vad kommunen svarar mig. Annars kontaktar vi skyltmakaren, vi vet ju var han jobbar ;-)

      Radera