måndag 9 december 2013

Försiktigt optimistisk

Vårdbidrag.

Kanske.

Ett litet pyttehopp har väckts med vetskapen om att Kammarrätten beviljat prövningstillstånd till en medfamilj. Kanske kanske kanske kan vi också lyckas få Kammarrätten att se precis hur godtyckligt försäkringskassan gör sina bedömningar angående vårdbidrag. Kanske ligger ett sådant beslut inte allt för lång borta.

Jag är ytterst försiktigt optimistisk och vågar egentligen inte hoppas på något. Jag blir så frustrerad och upprörd när jag hör om andra föräldrar som lyckas få rätt mot försäkringskassan. Jag skäms för att jag känner mig så oerhört småsint, varför inte glädjas å deras vägnar? Jag frågar mig själv vad vi gör annorlunda än andra föräldrar i samma situation och kommer fram till att vi gör samma saker för att se till att våra barn har det bra. Vi lägger inte mindre tid på vårt barns funktionshinder än någon annan. Vi kämpar för samma sak men försäkringskassan ser inte det utan bedömer utifrån generella guidelinjer. Guidelinjer som verkar vara olika från person till person, från kontor till kontor och från landsända till landsända.

Men ändå, kanske.

2 kommentarer: