onsdag 28 augusti 2013

En glad överraskning

För ett antal månader sedan pratade jag med företaget där Henry är försäkrad angående hans hörselskada. Jag skickade in alla journalanteckningar och försäkringsbolaget kom fram till att vi inte fick någon ersättning för invaliditet då en mängd olika medfödda sjukdomar inte täcks av försäkringen. Ett väntat besked.

Vi hade tur som överhuvudtaget kunde försäkra Henry, många bolag försäkrar inte barn med medfödda sjukdomar. Som tur var försäkrade vi honom någon vecka efter det han fötts och nästan en och en halv månad innan hörselskadan diagnosticerades. Vi hade ännu mer tur att jag valde att teckna en försäkring som även täcker medfödda sjukdomar. Anledningen till att den här tilläggsförsäkringen kändes som en god idé var jag upplevde det som att pojkar oftare är drabbade av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som exempelvis asbergers, ADHD eller autism än flickor. Könsstereotypsiskt tänkande javisst men det var så jag resonerade med mig själv. Inte hade jag en tanke på att Henry kanske skulle ha en hörselskada.

För två veckor sedan skickade jag in en kopia på vårdbidraget (vilket man måste ha för att tilläggsförsäkringen ska falla ut) och idag kom ett litet brev från försäkringsbolaget. Jag var som vanligt lätt skeptisk när jag öppnade kuvertet, tänkte att jag skulle få läsa något i stil med "tyvärr kan tilläggsförsäkringen inte användas pga....." så aningens paff blev jag när jag läste vad som stod i brevet. Försäkringen har fallit ut och vi kommer att få x antal kronor in på banken. Så vansinningt skönt! Nu kan vi sätta undan en slant åt Henry för att använda till batterier och liknande som han kommer att få stå för själv den gången han fyller 18, vi kan åka på diverse läger och andra aktiviteter som en familj utan att behöva spara och gneta innan.

Så jävla skönt att få lite medvind i alla kontakter med diverse myndigheter och försäkringsbolag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar