söndag 24 mars 2013

Språkutveckling i realtid

Just nu är vi mitt inne i en omfattande badrumsrenovering, maken gör allt jobb själv så förutom att vara "föräldraledig" med två barn jobbar han häcken av sig på kvällar och helger. Det är slitigt för honom och han lider av att tvingas renovera när han bara vill vara med barnen och undertecknad när jag är ledig från jobbet.

När Henry satt och åt en sen lunch var maken ute och skulle skära kakel. Maskinen startades upp och ett vinande kunde höras upp till köket (vi bor upp och ner, kök och vardagsrum på ovanvåningen och sovrum på bottenplan). Henry satte handen mot örat och jag berättade att daddy sågar. Henry tittade på mig och tecknade PAPPA SOVA, jag skakade på huvudet och sa igen; daddy sågar, följt av tecken DADDY SÅGA. Henry tecknade DADDY och SÅGA!

För det första blev jag galet glad att han uppfattade ljudet som kom utifrån, för det andra att han upprepade det han trodde att jag sa (daddy sover) och för det tredje att han sedan upprepade det nya begreppet såga. Mycket häftigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar