tisdag 22 januari 2013

Otillräcklig

Idag har jag varit alldeles övertygad om att jag aldrig kommer att lära mig teckenspråk. Att Henry inte kommer att lära sig teckenspråk som barn och därmed inte ha en fullgod kommunikation, och därför ogilla/hata mig/oss som vuxen, alternativt bara inte kunna eller vilja kunna kommunicera fritt med mig/oss.

Jag vill verkligen att vi ska lära oss teckenspråk men jag vill inte/vågar inte skicka iväg min lille plutt till specialskolan i Lund eller hörselklassen i Hässleholm. Att få teckenspråk på den lokala skolan känns inte som ett troligt alternativ. Återstår att vi blir Henrys språkliga förebilder vad gäller teckenspråk och hur ska det gå till med tanke på att vi bara ha 240 timmar på oss att lära oss ett nytt språk? Ett språk som också är svårt att läsa sig till eftersom det inte finns så mycket litteratur.

Äh, det känns väl bättre imorgon.


9 kommentarer:

  1. Jep, det känns bättre imorgon. Eller i övermorgon. Kanske om nån vecka. Fast jag skulle nog vilja säga att eftersom ni så tidigt är positiva till flerspråkighet kommer det att gå bra. Jag kan inga australiska tecken alls och blir nyfiken. Mor min ville inte alls skicka mig till språkförskolan i Lund så jag integrerades i hemförskolan. Funkade ju rätt bra för jag har nog inte blivit särskilt traumatiserad ;) Mor, hon tecknar inte så bra men hon kämpade för att jag skulle ha teckenspråk. Vilken kamp hon måste ha gått igenom. Varma kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta!

      Kolla http://www.auslan.org.au/, massor av roliga tecken på Auslan :-)

      Radera
  2. Fina Kusin!
    Träffade fina Henry i lördags när vi var förbi morfar en snabb sväng! Han är verkligen så himla glad hela tiden, till och med Johannes sa att han aldrig träffat en så glad kille! Vad jag skulle säga var ju att det kanske är möjligt med en teckenspråkig resurs på förskolan istället för att skicka honom till Lund? 240 tuff timmar är inte mycket, men det är mer än noll, dessutom finns det ofta helgläger med barnpassning med möjlighet att få lära sig mer teckenspråk på den nivån man är. Henry har kommit till den mest språkbegåvade familjen jag träffat och han kommer a l d r i g att hata er för att han ev fått för lite tsp ni gör ju allt och lite till för att det ska bli så bra som möjligt!! Vem vet, rätt som det är kanske jag finns på hemmaplan jämt, så då får ni gärna privatundervisning ;) kramar tolken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm...vi har framfört vår önskan om en tsp-ig resurs när plutt börjar i augusti så vi får väl se. Kändes dock inte som att förskolechefen var jättesugen på en extraresurs till gruppen.... Och ja, hemmaplan och privatundervisning tycker jag låter som en ypperlig idé :-) Jättekram till er båda!

      Radera
  3. Kom just på. Humlegårdens förskola har ju teckenspråk också! Det ligger nära Elineberg i Helsingborg. Personalen där var underbar när min pojk gick. Bara kom på det nu. Utifall ni behöver en plan B eller C eller nåt :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humlegården ligger som plan 1b, näst efter den lokala i Höganäs. Tänkte ge den några månader men sedan är vi nog ganska inställda på Humlegården. Maken jobbar på Berga så det går ju att lösa fram tills Henry är stor nog att åka skoltaxi (2,5år verkar Höganäs ha som riktlinje). Måste bara kolla med Hbg om förtur etc om man inte bor i kommunen. Kram!

      Radera
  4. Mmm Berga ligger inte så långt ifrån. Vet du. Det var på Humlegården jag träffade första barnet med CI! Hans mamma kom fram till mig och pratade. Hon tyckte det var fantastiskt med teckenspråk. Själva kunde de inte det. Då berättade hon att hennes son hade Cochlea Implantat. Jag fattade inte alls vad det var för nåt då. Det var typ 2001. Ps din tolkkusin verkar vara helgo :) Kram

    SvaraRadera
  5. Hej!
    jag är vuxen och har två CI, kan inte tsp, tyvärr!!! Ni är ju helt underbara som tänker som ni gör, Plutt kommer ju säkert att prata som vanligt och kanske blir han proffs på tsp också!? Men du, en sak jag tänker på är inför kommande dagis, om han får gå på en förskola med hörselinriktning så har dom väl tänkt på det där med ljudmiljön också. Annars är ju det en grej som måste fixas på en vanlig förskola. Jag tror det är svårt att förstå hur mycket ljudmiljön betyder för oss som är hsk, det bästa är en miljö som är som ett rum fyllt med böcker från golv till tak, gärna med heltäckningsmatta och hellånga gardiner... :-) Det kan skilja enormt i taluppfattning i ett sånt rum jämfört med ett rum som ekar och är kalt, även om personer med normal hörsel tykcer att sistnämnda rum är helt ok... Lycka till, ni är fantastiska föräldrar!! Mvh Sif i Örebro (som halkade in på er sida via FB)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord, de värmer!

      Ja, jag tänker väldigt, väldigt mycket på förskolan. Det som talar för den lokala är att den kommer att vara alldeles nybyggd och ljudanpassad redan från början, personalen känner redan Henry eftersom storasyster går där och de vill verkligens hans bästa. De har även lite erfarenhet av hörsel efter att ha haft ett gravt hörselskadat barn tidigare, dock är det länge sedan nu. Det som talar emot är just att ljudmiljön inte kommer att bli bra, att personalen inte kan så mycket om hörselproblematik osv. Det som talar för hörselförskolan är givetvis en massa saker MEN, det är läskigt att skicka iväg ett litet barn med skoltaxi (och så måste givetvis kommunen gå med på att täcka kostnaden för att skicka ett barn till grannkommunen). Vår tanke är att ge den lokala förskolan några månader och fungerar det inte måste vi helt enkelt välja den andra, 3 mil bort och i grannkommunen.

      Radera