måndag 14 januari 2013

Att sno sig tid av logoped utan remiss

Dags för enmånaderskontroll av Henrys CI idag och allt gick bra, som det har gjort hittills. Ingenjör-Anders gjorde lite småjusteringar i diskanten, kontrollerade att processorn och implantatet fungerar som det ska och konstaterade att CI't låter perfekt. Antagligen eftersom det och hörapparaten får tillbringa nästan varje natt i en elektrisk torklåda (och att vi inte tappat processorn allt för många gånger i golvet, ännu iallafall).

Hela familjen åkte ner till Lund, mest för att Zoë skulle få se vad vi gör när vi åker iväg med Henry men även för att jag ville att hon skulle få träffa logopeden. Zoë har ett stort aktivt ordförråd på svenska och ett inte lika stort på engelska samt väldigt god språkförståelse både på svenska och engelska, dock har hon väldiga problem med en hel drös bokstäver, bland annat s och r. Vet man vilka bokstäver som saknas blir det lättare att förstå henne men hon blir väldigt frustrerad när vi inte förstår henne. Min lilla tanke var att logopeden skulle märka hennes problem och visst gjorde hon det. I slutet av timman hos henne frågade hon om vi hade några frågor, typ något i största allmänhet och tittade snabbt i Zoës riktning. Planen funkade! Eftersom vi var där för Henrys räkning ville jag inte fråga innan tillfälle gavs men det var så tydligt på henne att hon ville att jag skulle ta upp det. Logoped-Emma tyckte iallafall att vi skulle kontakta logopedmottagningen i Helsingborg och boka en tid åt Zoë. Alla språkljud bör sitta vid fyraårsåldern och eftersom Zoë blir fyra om några månader börjar det bli dags att ta tag i det hela.

Henrys besök hos Logoped-Emma gick helt ok, han var mindre imponerad av att bara en massa djur kom fram ur gömmorna. Enligt honom ska bilar, tåg och roliga grodor komma upp ur hårda lådor för att det ska vara riktigt roligt. Han lyckade iallafall få fram ett sssss till logopedens stora glädje. Varje gång han producerar ett ssss blir hela hörselprofessionen helt till sig, sssss är stort!!

4 kommentarer:

  1. Kul att allt funkar kring det tekniska. Duktigt att den inte pajat än eller blivit sämre. Jämför med vår lillebror.. som badar sina happar ;) Ang Zoe så hade och har jag problem med K, R och vissa bokstäver i kombination dvs språkljud som NG, GN m m. Förstår att de som känner henne mer väl förstår vad hon säger. När jag var lite äldre och gick på grundskolan lyckades jag lära mig fler språkljud men jag tyckte det kändes lite som att jag hade misslyckats i det som alla andra kunde. En annan kille i min klass som kom från Danmark fick också gå till en talpedagog för att öva lite så då kände jag mig inte helt ensam. Jag minns att det var nåt besvärligt med motoriken eller snarare övergångarna mellan tungrörelserna vid varje svårare språkljud/uttal. Usch nu lät det lite tokigt... :) Skönt att logopeden snappade upp Zoe! Kram Å

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, mycket nöjd att logopeden reagerade som jag ville! Känns som att det är läge att ta tag i det hela innan hon börjar få skit av andra för att hon inte kan prata ordentligt. Barn kan ju som bekant vara ganska grymma...
      Kram

      Radera
  2. Hej.

    Hittade din blogg av en tillfällighet, jag har också ett barn med hörselnedsättning, dubbelsidig som bär hörapparater. Hon är 4 år i maj och vi har likväl som ni gått igenom en resa som har gett både tårar, ilska men också skratt. (för övrigt lustigt att v i båda heter Emma och att även vår logoped delar vårt namn, många Emmor blir det) jag bloggar också litegranna när tiden finns, mest om vradagen i stort men även om besöket på sjukhuset, hörappareter o dyl. kolla gärna in om du vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din Hedda verkar verkligen cool! Som nybörjare i hörselsvängen (fast det kanske jag inte är längre, ett år efter diagnosticeringen) är det skönt att se äldre barn som mest är som barn är. Deras hörselnedsättning blir väl en del av vem de är men det är inte allt. Skönt!

      Radera