tisdag 4 december 2012

Vårdbidrag

Inlägg nummer 100 handlar om vårdbidrag, ett ämne som säkert är fantastiskt intressant. Not.

Fick besked från Förvaltningsrätten idag. De går på Försäkringskassans linje och säger nej till att bevilja oss vårdbidrag för Henry. De konstaterar i sitt beslut att vi defintivt lägger ner tillräckligt med tid för att kvalificera för vårdbidrag. Dock var Henry så liten när vi ansökte att både Försäkringskassan och Förvaltningsrätten anser att vårdbehovet för honom inte var/är mycket större än för andra småbebisar.

Jag orkar inte bråka mer med Försäkringskassan utan nu får det vara nog. I samband med överklagan till Förvaltningsrätten skrev jag att vid ett eventuellt avslag skulle all tidigare korrespondens ses som en ny ansökan om vårdbidrag. Så, nu ligger hela skiten hos FK igen. Det ska bli extremt intressant att se hur de ser på en ny ansökan med tanke på all den tid vi lägger ner på Henrys funktionshinder.

Det som irriterar mig en smula är rådet vi fick av sjukvården, att ansöka om vårdbidrag så fort som möjligt. Så här i efterhand hade det varit bättre att få rådet att avvakta lite, att samla information om hur vårdbidrag fungerar och vad det innebär att ansöka. Kanske lite tips om hur man går tillväga på bästa sätt, ett ord eller två om kassans bedömningsmässiga godtycklighet.

Bitter, jag? Näääeee!

1 kommentar:

  1. Lite kort om vad jag känner om Försäkringskassan:
    #!#"**`¤"#!

    Man FÅR ABSOLUT INTE bli sjuk eller handikappad i detta land.
    Kämpa på, vi är många som stöttar eran kamp!

    //Tobbe

    SvaraRadera