lördag 20 oktober 2012

Tillfällig föräldrapenning

Vid alla våra besök på sjukhus och habilitering måste jag ta ledigt från jobbet. Givetvis är det bästa för Henry att båda föräldrarna är med vid dessa tillfällen men det verkar Försäkringskassan ha lite svårt att förstå. Finns behov har man rätt att få föräldrapenning för ena föräldern och tillfällig föräldrapenning, tfp (kallas också VAB - vård av barn) för den andra, detta står klart och tydligt i de information som finns på den kassa kassans hemsida. Trots detta och trots att många av besöken vi gör är återkommande får jag vid varje ansökningstillfälle ett brev där kassan vill se läkarintyg som visar på vikten av att båda föräldrarna behöver vara med.

Jag blir så trött.

I min värld borde kassan ha ett fint litet CRM* system som kan hantera information om de personnummer som är registrerade på ett visst ärende. Här skulle en handläggare exempelvis kunna lägga in information om vad som gäller för just habiliterande åtgärder vid funktionshinder. En liten notis som gör att andra handläggare inte måste lägga tid på att utreda om jag är berättigad till tillfällig föräldrapenning. Jag är fullt medveten om att man inte får begära tfp samtidigt som den andra föräldern har föräldrapenning om barnet är förkylt eller har feber, men jag är också fullt medveten om att vi har rätt till detta när det kommer till Henrys hörsel.

Igår fick jag iallafall prata med en mycket sympatisk och trevlig dam på kundtjänst som inte riktigt kunde förstå varför handläggaren skickat brevet, "du har ju rätt till det här, konstigt". Det hela slutade iallafall med att handläggaren ska kontakta mig senast på tisdag och sedan får vi väl se hur det hela avslutas. Det enda jag vet är att det definitivt inte är sista gången vi får bråka med Försäkringskassan.

*Customer relationship management

2 kommentarer:

  1. Ja visst är det tröttsamt med alla VAB-papper hit och dit. Hur har det gått med vårdbidraget? Något nytt? Vi fick beviljat helt vårdbidrag för allt extra vi måste jobba med honom hemma som inte föräldrar till "friska" barn behöver. Det lät på vår handläggare som att när man har barn med grav hörselskada/dövhet så beviljas vårdbidrag för det mesta. Så stå på er! Självklart ska ni ha det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget nytt alls vad gäller vårdbidraget. Skickade in vårt sista, förhoppningsvis iallafall, yttrande till Förvaltningsrätten i början av oktober. Antar att det kommer att ta tid innan de fattar ett beslut.

      Det jobbiga är den otroliga godtycklighet som råder, i Skåne (eller iallafall Helsingborg) verkar det vara kutym att säga nej när det gäller bebisar. Mycket frustrerande...

      PS tack för alla dina fina kommentarer!

      /Emma

      Radera