måndag 23 juli 2012

Mer teckenspråk

Min kusin, teckenspråkstolken, var och hälsade på idag. Så himla kul att se samspelet mellan Henry och henne när hon tecknade till honom. Han sökte hennes blick hela tiden och bara sög i sig det hon gjorde.

Det är fantastiskt skönt, och lyxigt, att ha en alldeles egen teckenspråksexpert. Att ha någon att fråga, att teckna med, att få gensvar och feedback. Jag önskar bara att vi hade samma möjligheter på närmre håll då kusinen och vi bara träffas lite då och då på grund av avstånd. 

Jag försöker teckna till Henry varje dag och vid olika tillfällen, mest för att utmana mig själv och inte glömma bort det jag lärt mig. Dagen monolog: idag ska vi till stranden och bada, med tecken: vi idag paff strand bada. Korrekt? Det vet jag inte men det går iallafall att förstå! (paff - ett ord som bara finns på teckenspråk, betyder rörelse till en plats)





 

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag minns första gången jag träffade Henry på Gläntan. Han åt något och jag tecknade till honom om maten var god - vilken respons jag fick! Den ungen är mycket väl medveten om sin omgivning :-)

    Det är bra att du håller igång med tecknandet hela tiden, det kommer att löna sig :-)

    Ha det bra!

    //Tobbe

    SvaraRadera