onsdag 13 juni 2012

Boktips

Innan Henry föddes visste jag inte att det i varje bibliotek finns en hylla med litteratur för och om barn med funktionshinder, men nu vet jag. På äppelhyllan finns allt möjligt; barnböcker med både text och tecken, böcker för barn som har en hörselskada, böcker på braille, böcker med pictogram, böcker om barn med Downs syndrom samt massor av olika typer av facklitteratur. 

Häromdagen hittade jag en bok på äppelhyllan i det lokala biblioteket som heter "Doktorn kunde inte riktigt laga mig - Barn om sjukdom och funktionshinder och om hur vi kan hjälpa" av Christina Renlund. Boken handlar om små barn som har svåra sjukdomar eller funktionsnedsättningar och hur man som förälder eller andra vuxna i barnens närhet kan hjälpa barnen att våga berätta och komma med frågor. Stora och små frågor som måste bemötas på ett bra sätt för att barnet ska kunna acceptera sig själv och sitt funktionshinder.


Jag tror mycket på öppenhet, att alltid vara tydlig med att Henry har en hörselnedsättning och att få honom att vara stolt. Stolt över att han är han. Stolt över vad han kan. Vi kommer aldrig att dölja hans funktionshinder för honom, vi kommer alltid att prata om vad det innebär för honom och vi kommer alltid att bemöta hans frågor med så bra svar som möjligt.


1 kommentar:

  1. Jag tycker verkligen ni har en bra syn och strategi angående Henrys hörselskada. Han kommer växa upp med ett gott självförtroende och en styrka att klara av motgångar!

    //Tobbe

    SvaraRadera