tisdag 29 maj 2012

Funderingar kring hörapparater

Henry har ett par Oticon Safari 600 utan en massa finesser eftersom han är så liten, att programmera olika funktioner är inte aktuellt ännu. Vet inte om dessa är de bästa hörapparaterna för en liten bebis eftersom insatserna nästan aldrig passar ordentligt, vilket skapar rundgång. Han har haft sina apparater i mindre än två månader och vi har nu gjutit tredje paret insatser. De senaste, som förhoppningsvis kommer i slutet av veckan, är i ett mjukare material som ska återkoppla mindre. Detta behövs eftersom volymen på apparaterna behöver justeras uppåt. 

Dock finns det en annan apparat på marknaden, Widex Baby 440, som verkar ha mindre återkoppling. Har en känsla av att dessa är ganska mycket dyrare, svårt att få något vettigt svar från vår audionom. Jag frågade henne om Widexapparaterna och fick ett slingrande svar som i princip gick ut på att de vår svårare för audionomerna att använda. Vad föräldrarna tycker som faktiskt lever med apparaterna och som vet hur de fungerar med barnen ville/kunde hon inte svara på. Jag känner att jag har svårt att hävda mig gentemot henne eftersom jag fortfarande är väldigt ny inom området, dock irriterar och ororar det mig att Henry kanske inte har de absolut bästa apparaterna som finns. Hur påstridig ska man egentligen vara? Jag får ju hoppas att hon ser till Henrys bästa men samtidigt är jag övertygad om att landstingets budget styr.





1 kommentar:

  1. JA herregud! Det är en kamp mellan Henrys bästa och den där jäkla budgeten... Om ni hittar en audionom som tänjer lite på gränserna och jobbar lite extra för Henrys bästa - håll fast vid den personen för glatta livet!


    Ha det!
    //Tobbe

    SvaraRadera