lördag 26 maj 2012

Encore teckenspråk

Nu har jag tagit mig igenom Region Skånes 40 timmars introduktion till svenskt teckenspråk och jag är så peppad!! Trodde inte att jag skulle tycka det var så roligt men med fantastiska lärare och en bra grupp har det varit en väldigt angenäm upplevelse. Inte bara att lära sig ett nytt språk utan att träffa föräldrar i en liknande situation har varit väldigt givande, och väldigt viktigt. Jag har hela tiden hört hur viktigt det är att träffa andra och det stämmer verkligen, det är så skönt att prata och umgås med människor som verkligen förstår, trots att vi kanske inte har helt liknande upplevelser.

Nästa steg är TUFF - teckenspråksutbildning för föräldrar som Specialpedagiska skolmyndigheten, SPSM, anordnar. Varje förälder till ett hörselskadat eller dövt barn har rätt till 240 timmars kostnadsfri teckenspråksutbildning, inte på långa vägar tillräckligt, men en början iallafall. Hur regeringen kan anse att man kan lära sig ett nytt språk på 240 timmar går över mitt förstånd... men, men....

Har börjat mer och mer med att försöka teckna hemma, och det går lättare och lättare. Ännu så länge är det på en väldigt låg nivå men alla är vi nybörjare någon gång. Försöker teckna till Henry så mycket jag kan: "vill du ha mer mat?", "är du törstig?", och så vidare. Tecknar även lite till Zoë och på sätt och vis är det lite lättare att teckna till henne eftersom jag får respons. 

Min förhoppning är att vi ska kunna teckna med varandra i vissa situationer där det kanske är svårt att höra och lyssna. Så småningom har vi kanske nått en nivå där vi kan stänga av rösten och bara teckna, till exempel i affären, på bussen eller i simhallen. Det kommer alltid att finnas platser eller situationer där det blir väldigt svårt för Henry att höra och då behöver han verkligen kunna kommunicera på andra sätt. Jag vill även att vi erbjuder honom möjligheten till teckenspråk så att han längre fram kan använda sig av en tolk om han så känner att det är nödvändigt. Nu när han är liten tror jag mest att vi kommer att använda teckenspråket som ett komplement till det talade språket men jag vill ändå lära mig teckenspråk med grammatik och allt, inte bara TSS eller TAKK (tecken som stöd, tecken som alternativ och kompletterande kommunikation).

För övrigt var Istanbul fantastiskt, mycket mat, mycket tedrickande och inga tider att passa. Underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar